1. mai 2016

Plagiat og etterligninger

Nå har jeg flere ganger prøvd å skrive dette innlegget. Først var jeg sint og frustrert og følte meg berettiget til en kraftig utblåsning. Men så ble jeg syk, og innlegget ble liggende en stund. Da jeg kom tilbake til det, hadde luften gått ut av meg og det ble moderert en hel del, men fremdeles ikke publisert. Jeg følte nok at jeg ikke hadde fått til å formulere meg som jeg ville og jeg var fremdeles litt sint og skuffet. Så det ble liggende en stund til. Nå har jeg kommet meg så pass at jeg gjør et nytt forsøk.

Bakgrunnen til dette innlegget er at jeg ved et par anledninger har blitt beskyldt for å kopiere andres design, altså beskyldninger om plagiat. Noen har også ment at det jeg har laget har lignet for mye på andres design til at jeg kunne selge mønstret. Det får nå stå for deres regning.

Temaet kopirett er utførlig beskrevet i Lovdata. Men siden lovtekster er så kompliserte at det stort sett er kun advokater som kan lese og tolke dem, skal jeg ikke begi meg ut på dette. Jeg har oppdaget fra andre sammenhenger at det man tror noe betyr, ikke gjør det slik man har trodd. , eller noe sånt.
Så istedet for en lang tirade om hva som står i lovteksten, poster jeg en plakat som omhandler dette temaet. Det er kun en rettesnor for hva som gjelder- et lite sammendrag av lovgivningen om du vil.

Originalen til denne plansjen er på Engelsk, og rettighetshaver for den er  Ginger Davis Allmann.

Den er oversatt og bearbeidet til norsk og dermed er det en annen som har opphavsrett til denne versjonen.

Det er vel verdt tiden å sette seg litt inn i denne. Et fint verktøy både for designere og andre som mener noe om et eller flere design.




Så har jeg slette nesten HELE innlegget jeg hadde skrevet tidligere. Det lønner seg å få ting på litt avstand før man setter seg ned og skriver om det. Hvis ikke kan man fort komme til å skrive noe man vil angre på senere, og man kan såre andre og det er det ikke noe morsomt å gjøre. Hverken for seg selv eller den som blir såret.

Og man skal tenke seg godt om og virkelig være sikker på at det man tenker er riktig før man kommenterer noe.

Ha en fortsatt fin dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar