1. mai 2016

Mosvold votter, sokker og lue.

Jeg har nettopp gitt ut et mønstersett med sokker, votter og lue.

Jeg har kalt mønsteret Mosvold, fordi det heter det der jeg bor akkurat nå.

Mønsteret har jeg stjålet fra jakka som jeg har vist frem her tidligere; Annes finjakke. Jeg følte meg inspirert og det første som kom på pinnene var et par votter. Det var morsom og vanskelig og en hel del arbeid med utformingen, for å få mønsteret til å passe, og finne ut hvilken garntykkelse jeg ville bruke til mønsteret.

Det første utkastet strikket jeg selv, men ble ikke helt fornøyd, så mønsteret ble justert og sendt til min fantastiske teststrikker for slik små-strikk, Marielle Ellingsen. Små justeringer ble foreslått og tatt med i ferdig resultat. Disse vottene ble jeg fornøyd med.




Disse nydelige vottene er strikket og fotografert av Bente Simonsen Frossdal, Tusen takk til henne for nydelig strikk.


Neste prosjekt ut ble luen. Jeg prøvde forskjellige måte å felle på, men ble ikke fornøyd i det hele tatt. Tilslutt landet jeg på denne måten her.



Denne fine luen er det Hanne Johnsen som har strikket og fotografert. Jeg har strikket den selv også, men har ikke tatt bilde av den.


Så var det sokkene. Her brukte jeg grunnmønster fra en annen kjempeflink designer for å gjøre det litt enkelt for meg selv. Altså, her har jeg hentet maskeantall for ønsket garntykkelse og beskrivelse av hæl-fellingen som maaaange bruker på sine sokker. Tå-fellingen jeg har brukt er den jeg lærte av mamma for lenge siden og som hun bruker enda. 

Jeg har også gjort et par fikse ting som jeg tipser om i mønsteret. 

- Jeg har brukt forsterket hæl-teknikken i hæl-kappen, men tenker jo at sokkene slites jo under hælen også. Derfor har jeg brukt samme teknikken her også.
- Jeg har brukt to tråder av samme farge og strikket med annen hver i tåen. Da blir tåen like god og tykk og varm som resten av sokken. Hvorfor skal man gå rundt å fryse på tærne når resten av foten er god og varm? Er man varm nok på tærne fra før, strikker man jo bare tåen på vanlig måte :)


Jeg ble veldig fornøyd med mønsteret.



Disse sokkene strikket jeg selv.. hehe, men har også fått dem teststrikket og det var det Elin Gjerdingen som gjorde. 

Flinke Marielle Ellingsen har også strikket luen og sokkene. Tusen takk igjen.

Mønstrene til settet finner du i min Ravelrybutikk her Du får en hyggelig rabatt ved kjøp av hele settet.


Jeg håper dere liker det.

Ha en fortsatt fin dag :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar