23. november 2016

På Strikketur

I oktober var jeg på strikkecruice på hurtigruten i regi av Reisecompaniet

Programmet inneholdt tur til Rauma ullvarefabrikk i Åndalsnes, koftemonteringskurs med Vanja Blix Langsrud, foredrag med Nina Granlund Sæther og  ellers andre eksursjoner i regi av Hurtigruten.

Det var en helt fantastisk tur, og det beste var det fine været vi hadde. Takket være høytrykk over landet hadde vi solskinn og stille sjø hele veien fra Bergen til Kirkenes, og for min, og en to tre damer til, på hjemturen også. 

Siden dette var en strikketur, skulle man ha med strikketøy. Jeg valgte ut et par prosjekter som jeg tok med meg i kofferten. Giraffvottene av Jorid Linvik og en garnpakke jeg har fått i hemmelig venn gave for lenge siden. Pakken inneholdt mønster og garn til et par fine pulsvanter. 

Jeg tok noen få bilder, ikke så mange men jeg viser frem noen få utvalgte. 

Vi gikk ombord i hurtigruten MS Finnmarken i Bergen, Første stopp for utflukt for strikkedamene var Ålesund. Her skulle innom Rauma Ullvarefabrikk.

Morgenstund i Ålesund, mens vi venter på bussen til Åndalsnes og Rauma ullvarefabrikk
 

Fra Råvare til ferdig produkt, karding, vasking, karding, spinning, farging, vasking, nøsting 

Vi hadde en flott vandring gjennom fabrikken og fikk innføring i prosessene fra ulla kommer inn i fabrikken til ferdig produkt
 
 

Da vi var vel gjennom fabrikken, fått handlet garn fra garnbutikken og fått i oss litt lønsj, hadde vi ganske mye tid til overs før vi kunne dra tilbake og mønstre på hurtigruta igjen.( MS Finnmarken var på tur til Hjørundfjorden mens vi var iland). Så da måtte vår eminente turleder finne på noe lurt. Noen kjappe telefoner senere ble vi beordret ombord i bussen igjen, og da ble det jammen bonustur opp Trollstigen. For en fantastisk tur!!

Det var litt vind og surt på toppen, så jeg var veldig glad luen ble med på turen

 

Hele gjengen samlet til fotoseanse sånn passe midtveis opp 

Neste stopp på turen tilbake til Ålesund var Gudbrandsjuvet. Det var nesten som om jeg ble dratt ned i juvet ved å stå og se ned
Mer informasjon og historien bak navnet finner du her

Ferden gikk videre nordover med strikkekos, god mat og foredrag. Man måtte jo også benytte seg av flere av tilbudene ombord,  så i Trondhjem ble det tid til å nyte finværet utendørs. Det boblebadet var deilig ( og ja, jeg hadde badedrakt på meg... som jeg fikk låne av en veldig hyggelig dame jeg møtte ombord)


Som nevnt, så var det koftemonteringskurs med Vanja, foredrag om norske strikketradisjoner med Nina og vrangbordstrikk, også med Nina. Veldig interessant og nyttig. Jeg har ikke bilder fra kursene, som den oppmerksomme kursdeltaker jeg er hadde jeg visst ikke fremme kameraet... men litt strikking ble det innimellom.

Når vi nå seilte langs Norskekysten på vei fra Bergen til Kirkenes, måtte vi nødvendigvis passere kjente og kjære trakter. Oppvokst i Rødøy kommune som jeg er, og bosatt på Ørnes i Meløy, måtte jeg jo opp i Panoramabaren etter frokost for å få med meg deilighetene. Etterhvert som vi passerte kjente landemerker langs leia, kjente jeg på stoltheten over den flotte naturen vi har her nord, og en akutt hjemlengsel. Det er så vakker og storslått natur langs hele turen, men Helgelandskysten er helt spesiell. Fikk ikke tatt noen bilder før vi nærmet oss innseilingen til Ørnes. Jeg hadde det jo altfor travelt med å nyte utsikten.
Da vi lå til kai i Ørnes, ble det tid til en svipptur på land og hilse på gubben <3


Innseilingen inn mot Ørnes. Vakkert

Som seg hør og bør, kom Kong Neptun på besøk i anledningen kryssingen av Polarsirkelen. Han hadde med seg isvann og likør til dem som ville la seg døpe. Det var visst litt kalt ja, jeg holdt meg på behørig avstand fra isbøtta og slapp dermed med skrekken. 

I Bodø ble det til til utflukt. Jeg bor jo på Ørnes, og Bodø er jo nærmeste by. På tur til byen kjører vi jo forbi/over Saltstraumen. Men, man tar seg jo aldri tid til å stoppe for å få med seg det spektakulære synet av vannmassene som strømmer gjennom sundet. Denne gangen bestemte jeg meg for å være turist i egen bakgård, og det angrer jeg ikke på. Det var en fantastisk tur med Ribb og fikk kjenne på vannets krefter mot båten, og oppleve kjelene på nært hold. En mektig opplevelse. Det ble også en svingom rund Straumøya for å oppleve de fantastiske og spesielle fjellformasjonene som finnes der. Fantastisk tur. Anbefales!


Resten av dagen ble brukt til mer strikkekos i Panoramabaren på øverste dekk. Rolig seiling over Vestfjorden med flott solnedgang og månelys.



Da vi kom til Tromsø ble det tid til en tur på land. Man må jo sjekke ut de lokale forholdene for garnbutikker. Og jammen ble det ikke med garn og strikkebok til et prosjekt her også. Huff og sukk, når skal jeg få tid til å strikke alt sammen?

Ombord i MS Finnmarken igjen, var det denne kvelden bestilt bord i skipets avlukkede À la Carte restaurant, Babettes. Vi ble servert nydelig fireretters middag. Vinpakke kunne kjøpes separat. 

Forretten var kamskjell med tilbehør, Så fikk vi den nydeligste reinsdyrfileten jeg noen gang har smakt,ostebrett med norske oster i alle slags smaks- og fargevarianter, og tilslutt dessert med multer. Og selvfølgelig en kopp kaffe.
Fantastisk godt alt sammen.


Vi ankom Honningsvåg på formiddagen dagen etter, og her ble vi liggende til litt ut på ettermiddagen. Nok tid til en utflukt til Nordkapp. Flere av reisefølget tok turen til Nordkapplatået. Ikke jeg, jeg ble igjen om bord. Det angrer jeg litt på nå. (hadde ikke med passende varmt fottøy og yttertøy. Det hadde vært fantastisk å være med. Vel, det får bli neste gang.

Her er på tur ut fra Honningsvåg

På turen nordover,østover og litt sørover igjen, ble jeg så fascinert over hvordan naturen forandrer seg, fra høye, bratte, forrevne fjelltopper, og smale fjorder i Lofoten og Vesterålen, til flate, golde vidder som stuper bratt/loddrett ned i sjøen langs Finnmarkskysten. Godt og øde, nord for tregrensa, der kun gress og lyng vokser. Når vi nærmer oss Kirkenes, merker vi at vi er kommet lengre sør igjen, på høyde med Tromsø, sånn sirka, og her vokser det trær igjen.

Har du ikke tatt turen ennå, anbefales den på det aller varmeste.

I Kirkenes var det tid for avskjed, her endte turen for de aller fleste av oss. Fly videre hjem til sitt eget og hverdagen. Litt vemodig å si farvel til nye bekjente.

Måtte jo en tur på land og strekke litt på bena, og det var igrunnen veldig godt. Det ble tid til en vandring inn til byen for en liten kopp kaffe. 

Det var ikke så vanskelig å finne veien, den var merket opp med fine blomsterpotter hele veien. Nå så sent på høsten var blomstene litt puslete.

Så var det bare å gjøre seg klar til retur. Vi var fem damer som skulle være med sørover igjen, jeg skulle hjem til Ørnes, de andre skulle av i Tromsø.

På turen sørover igjen, fikk vi med oss de stedene vi sov oss forbi på turen nordover. 

Det eneste "ruskesværet" med litt regn var da vi seilte mot Hammerfest. Her ser vi Dramatisk lys gjennom skydekket over Melkøya hvor det er bygget et anlegg for mottak og prosessering av naturgass.


På turen videre sørover var vi selvfølgelig innom Tromsø igjen, denne gangen på kvelden. Her måtte jeg ta avskjed med siste del av reisefølget. Veldig trivelige og livlige damer som jeg gikk veldig godt sammen med. Vemodig og trist å si farvel, får prøve å holde kontakten med dem.

Jeg gikk til sengs om kvelden og våknet neste morgen med forventninger om å være i Harstad... Kikket ut av vinduet og ser dette...
Ishavskatedralen på andre siden av sundet.... Hva nå da?!!! 

Joda, det hadde seg slik at dagen før begynte skuta å få tekniske problemer nede i maskinrommet, noe med strøm og elektronikk å gjøre. Det ble landligge i Tromsø mens teknikere og mekanikere jobbet med saken. Imens ble det tid til utflukt. Jeg benyttet meg av muligheten til å dra en tur opp taubanen. Det var en flott tur, klarvær over hele fjøla, og en utrolig flott utsikt over byen, og en betuttet MS Finnmarken ved kai.


Vel tilbake ombord igjen fikk vi bekreftet at MS Finnmarken ikke kunne fortsette turen med passasjerer så vi kunne enten  avbryte turen og ta fly eller annet transportmiddel hjem, eller bookes om til neste sørgående hurtigrute. Jeg ville jo gjerne ha med meg hele turen ombord, seg fikk booket om.

Da neste sørgående fartøy ankom, ble alle som skulle videre flyttet over. Fra den ene til den andre, Farvel til MS Finnmarken, hei hei til MS Polarlys.

Raftsundet og en tur innom Trollfjorden. Mektig og flott natur.


Det nye interiøret i baren på MS Polarlys. Jeg syntes det ble fint og hjemmekoselig. Skjønner jo at de som blir sittende litt for lenge med pilsen eller vinglasset kan få litt tresmak i baken... :)

Siste stopp i våken tilstand før ankomst Ørnes, Svolvær by night.

Siden jeg er av den typen som blir reisesyk, og fordi jeg "snart" skulle på land tidlig om morgenen. sov jeg dårlig siste natt ombord. Satte meg i panoramasalongen litt ut på morgenkvisten og nøt, vel mørket og stillheten. 

Ankomst Ørnes klokket 0720, og tilbake til hverdagen for meg også.

Tusen takk for turen

PS: Orker ikke snakke så mye om de derre Hurtigrutens venner. De kom ombord i Tromsø og skulle ha årsmøte på tur sørover, med Finnmarken. Vel, siden Finnmarken ikke kunne fortsette med passasjerer og vi ble flyttet over til MS Polarlys (som er en av de båtene som har blitt modernisert og fjonget på) ble jo disse passasjerene også flyttet over. Med tanke på bråket denne foreningen skapte i media på grunn av oppussingen av båtene, kan man tenke seg til hva som så skjer. Setter meg stille og rolig ned og skal titte litt på TV. Så begynner det. Skulle nesten ikke tro at voksne folk kan oppføre seg som bortskjemte unger.... Men det gjorde de altså, spesielt en av dem som åpenbart ikke kan komme forbi endringene som har blitt gjort. Slik oppførsel sømmer seg ikke for voksne folk! 

Eneste skjæret i sjøen på min tur altså.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar