16. april 2015

Er det lov å dele et mønster???

Det kommer an på. 

Er et mønster publisert for salg, utgitt i bok, ukeblad eller andre publikasjoner (inkl. facebook og andre sosiale medier) er det ikke lov. Da gjelder åndsverkloven.

Som regel er det lov å dele KUN strikkemønstre som rettighetshaver har gitt tillatelse til kan deles.


Veldig kort om kopirett og åndsverk

Det finnes masse informasjon om dette på nett, blant annet på lovdata.no.

Det dette i korte trekk handler om  er:

Når noen har designet et mønster, eier denne personen rettighetene til mønsteret. Det betyr at det ikke er lov å selge mønsteret videre, eller dele mønsteret med andre med mindre rettighetshaveren har gitt tillatelse til dette.

Rettigheten til et mønster kan overdras til andre mot kompensasjon. Da er det denne parten som bestemmer hva som videre skal skje med dette mønsteret. Det er fortsatt ikke lov å dele eller selge dette mønsteret.

Dette er skrevet veldig forenklet og kort. Mer informasjon finnes som sagt på nett. Jeg anbefaler alle å lese seg opp på dette. Det burde ikke være så vanskelig å forholde seg til norsk lovgivning. Men så tenker kanskje mange at, pytt, men det er jo bare et mønster, det er vel ikke så ille at jeg deler det?

Men jo, det er faktisk ille. Jeg skal ikke si at jeg er total uskyldig i noengang å ha delt et mønster jeg selv har kjøpt. Men det er noe jeg unngår så godt jeg kan. Noe annet er dersom jeg låner bort et mønster til en venninne jeg vet ikke vil dele det.

Deling av mønster, spesielt på Internett via Facebook har blitt et stort problem for flere designere. Forståelig nok til stor frustrasjon, skuffelse og sinne. Noen iherdige strikkedamer mener seg berettiget til å dele mønster kritikkløst.  Spesielt mønstre som ikke kan deles. Dette synes jeg personlig er både frekt og ufint. De gjør det uten tanke for designeren som har brukt av sin tid på å lage, strikke, teste og gi ut mønsteret sitt på ønsket måte. Og så kommer det noen og tenker, Oi for et flott mønster, det må jeg dele slik at alle kan få tak i det, gratis!

Jeg er medlem på flere grupper på Facebook som handler om håndarbeide. Her kommer det smått innlegg fra frustrerte og sinte designere som har blitt utsatt for ulovlig deling av sine design. På "Face" foregår dette i egne grupper. Disse gruppene er som oftest hemmelige. Dette betyr at kun medlemmer kan finne dem og se innholdet. For å bli medlem, må et eksisterende medlem legge deg til. Men, det er klart, designeren av delte mønstre slipper vel ikke inn i slike grupper med mindre de bruker pseudonym. 

Noen grupper starter faktisk som åpne grupper, men etterhvert som de blir oppdaget og gjort oppmerksom på sin ulovlige virksomhet blir de lukket og gjort hemmelig for så å fortsette sin virksomhet. Det er derfor vanskelig å komme disse til livs, uten å ty til skarpskyts.

Etter min menig bør disse gruppene alltid anmeldes til Facebook admin slik at de kan etterforskes og så slettes. Videre bør personene bak slik ulovlig deling politianmeldes for brudd på åndsverkloven.

Jeg presiserer at dette er min personlige mening som jeg uttrykker på min blogg. Jeg er klar over at det er delte meninger om dette temaet, og at jeg med dette innlegget sannsynligvis åpner ei kruttønne. Det får så være.

 Kommenter gjerne dette, men hold diskusjonen på et saklig nivå.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar