16. april 2015

Jeg har begått et strikkemønster

- eller flere.

Jeg har nå lagt ut 2 strikkemønster i nettbutikken min


En vaskevott som heter Hjertedrøm




og en kjøkken-/ vaskeklut som heter Summer Vine.


******


Litt om hvor jeg finner inspirasjon

Det er egentlig ganske morsomt å designe mønster. jeg finner mye inspirasjon på internett, særlig på facebook hvor det er massevis av strikkegrupper. Der inne kan jeg sitte leeenge å se på bilder og la meg inspirere til å tegne selv. 

Noen ganger kommer et mønster ved at jeg begynner å stikke på noen andres design, og så vil ikke det mønsteret bli strikket da. Dermed blir det noe annet. Noe som kanskje ligner på originalen, men som likevel er mitt design. Så blir dette nye designet strikket, og jeg må huske å skrive ned det jeg har gjort. Hmmm, Ikke alltid jeg husker det da. Summer Vine ble egentlig til for kjempelenge siden. Jeg laget bare en kjapp skisse på ruteark for å huske selve mønsterrapporten. Ikke noe mer enn det. Så kjøpte jeg meg et dataprogram for å tegne strikkemønstre på. Da tok jeg frem den gamle skissen og fikk endelig skrevet mønsteret. Noen få endringer ble gjort, og vips ble en ny klut til.

Man må alltid passe på at når man lar seg inspirere av andres design må man endre tilstrekkelig på det slik at man ikke kan bli beskyldt for plagiat. (Strikkemønstre er også beskyttet av åndsverkloven i likhet med bøker og andre publikasjoner.) Mer om dette i neste innlegg.

Hvis i tvil, konferer med designeren som er offer for dine endringer. Det har jeg gjort de gangene mine mønstre har lignet men ikke er helt likt. Da har designeren og jeg blitt enige om hva som må endres for at jeg skal kalle mønsteret mitt eget design. Det synes jeg er greit. Man skal ikke ta andres mønstre og utgi dem som sine egne. Det er ufint og frekt synes jeg. Jeg vet jo hvor mye arbeid som ligger i selv de enkleste designene og da skal designeren ha kreditt for det. Kopiretten bør alltid respekteres.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar