4. mars 2015

Fra idè til butikk

Som jeg har nevnt i første innlegg på bloggen min, startet jeg egen nettbutikk for snart ett år siden. Jeg har tatt inn strikkepinner i bambus, masse forskjellig strikketilbehør og et utvalg av strikkevesker. Det er morsomt å holde på med, og interessant å se alt det rare man ikke visste man trengte til strikkingen. Helt fantastisk at noen faktisk har sittet å tenkt ut alt sammen. Men du store verden så nyttig mange av duppedittene er. 

Så hvorfor:
Jo, jeg liker å strikke veldig godt, jeg bruker det også til terapi. Jeg synes det er godt å koble ut tankene mens jeg sitter å strikker. Da går jeg inn i min lille strikkeboble og slapper av i hodet, om enn ikke så mye i skuldrene. Strikkingen, og spesielt mønsterstrikk krever litt konsentrasjon, og da klarer ikke hodet mitt å spekulere i alt annet som foregår. Som for eksempel alt som skulle vært gjort, ting jeg ikke skulle ha gjort, som jeg gjorde likevel, at jeg ikke trives veldig godt på jobb, men liker jobben. Strikkingen gir meg noe annet å fokusere på, og resultatet blir jo ting og tang som jeg enten bruker selv, gir bort i gave eller kan selge på messer. 

Og jeg ville ha et alternativ til det utstyret som finnes i lokale garnbutikker.


Jeg var skikkelig (på godt nordnorsk; gørre) lei av metallpinner som er vonde å holde i og som vaieren krøller seg og aldri vil rette seg ut på. Gørre lei av at maskene falt av pinnene når jeg la fra meg strikketøyet, Gørre lei av å bruke trådender til maskemarkører, ja listen er ganske lang over ting jeg var lei av.


...Den andre grunnen er at min samboer mente at jeg burde begynne å tjene penger på hobbyen min.... Selvsagt er dette argumentet totalt sekundært til alt annet på denne lista. 

Den første ideen var å importere strikkepinner og bli leverandør til lokale butikker, men etter en stund gikk jeg bort i fra dette. Alt for vidløftig å utvikle egen merkevare og så å få innpass i markedet. Samtidig som jeg kikket etter strikkepinner, som jeg allerede hadde bestemt meg skulle være av bambus, kikket jeg på forskjellig strikketilbehør. 

Jeg fant disse nydelige maskemarkørene som ser ut som små garnnøster og falt pladask. Jeg bestilte meg en pakke til meg privat. Jeg elsker dem!!! Jeg søkte litt og fant ut hvem som forhandler dem. Der var egentlig hele ideen på tur til å bli satt ut i livet.


Jeg måtte jo selvfølgelig kontakte leverandøren og høre om jeg kunne være forhandler, og det fikk jeg. Juhuuuuu!!!! Ikke bare det, men de har strikkepinner i BAMBUS!!! Akkurat midt i blinken for mitt konsept.

Tenke litt, planlegge litt, tenke litt mer, planlegge litt mer. Utvikle ideen videre, søke opp forskjellige løsninger for nettbutikk, vareutvalg, leverandører osv. Mye å tenke på, og jeg har nok gjort et par blemmer underveis. Pytt sa'n. Det ordner seg nok.



Resultatet av jobben er Anne's Strikketilbehør.




Her finnes et bredt utvalg av forskjellig strikketilbehør, og mer skal det bli etterhvert. 


Jeg håper dere tar turen innom butikken min.

Dere kan også følge Anne's Strikketilbehør på facebook



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar