25. februar 2015

Nytt liv til Te-lyslampe

For lenge lenge, mange år siden fikk jeg en te-lyslampe av noen. husker ikke hvem. En sånn vanlig sort metall-sak som man sette te-lys inni og som blir koselig lys utav. Altså, hadde en slik en liggende i esken med julepynt. Ble ikke brukt da vi ikke brenner så mye stearinlys hjemme hos oss. Kommer jo aldri på å tenne dem jeg, da.


Så til prosjektet mitt da:

Inspirasjonen fant jeg her for lenge siden på bloggen til Jorid Linvik. Hun har så masse fine og morsomme ting hun lager og finner på. Det er en fryd å følge med på det hun gjør. Er innom en gang i blant og ser og får bare lyst til å begynne med noe nytt selv. Altså, den megasøte lampen hun har laget her fikk meg til å tenke at dette fikk jammen jeg også lyst til å prøve. Tanken ble hos meg i evigheter og flere evigheter før jeg bestemte meg for å sette i gang. Finne frem lampa først da for å se hvor stor den er. Den er i underkant av 8cm2. Ikke store plassen å boltre seg på altså. Kikket på nett og lette etter miniatyrmøbler som kunne passe, samt at jeg spurte min venninne i England om hun kunne hjelpe. Jeg fant til mange nettsteder som selger miniatyrmøbler til dukkehus i forskjellige størrelsesskala. Fant ut at det mest vanlige nok er størrelsesorden 1:12, men i lampa mi ble det ikke plass til så "store" møbler. Møblene jeg tilslutt kjøpte er i skala 1:24 eller 1/2" hvor 1/2 tomme er en fot.

Slik så lampa ut, her har jeg allerede lagt inn nytt "gulv" og tatt ut glassene for å pusse dem.

Dette er møblene som jeg kjøpte hos Minimondeboutique. Bordet har fått en liten duk og matten har jeg vevd selv. Trådene har blitt litt dradd her men det går an å fikse.


Et lite hjem må ha en vegg og gardiner, ikke sant? Materialet til veggen fant jeg i en pakke med magnetstriper som brukes til å holde mønsterark med. Så på den og tenkte at dette blir jo perfekt til vegg. Blondene var jeg innom den lokale sjappa og kjøpte. 

Nesten ferdig, bare gardinet til døra igjen.


Og her er ferdig resultat. 

Jeg syns det ble riktig så koselig. Hva syns dere?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar