25. februar 2015

Dekorere med servietter

En av hobbyene mine er å dekorere gaveesker og annet med dcoupage. Jeg synes det blir pent og det er enkelt og effektivt og ikke minst morsomt. Det er i grunnen bare fantasien som setter en stopper for hva man kan dekorere. Pappesker, tre-fjøler, bilder, glass og mye annet. jeg begynte med decoupage etter at jeg var med i en elevbedrift som laget blant annet slike gaveesker.
Og så er det jo morsomt å gi bort også da. 

Jeg kjøper mine gaveesker og andre hobbyartikler hos Panduro Hobby . Der har de veldig mye å velge mellom. Jeg lager for det meste små gaveesker, men har også laget noen store, smykkeskrin ol.

Decoupage:
dekorasjonsteknikk der motiver rives eller klippes ut, spesielt fra servietter. Teknikken kan brukes til å dekorere alle malbare flater, som lerret, tre- og pappesker ol. 
fra Wikipedia.

Man trenger:

En dertil egnet ting som man ønsker å dekorere. Jeg bruker pappesker og lerret for det meste.
Hvit hobbymaling
Decoupagelakk (en vanlig klar lakk kan også gjøre nytten)
Servietter eller annet papir man ønsker å bruke som dekorasjon.


Dersom esken ikke allerede er hvitmalt, gjør jeg det først.
Lakken fungerer som både lakk og lim. 

Ta på et tynt lag med lim på det du skal dekorere. Av servietten er det kun det laget med motiv som brukes. servietten legges oppå limet, og strykes forsiktig på med fingrene eller en flat pensel. Vær forsiktig så du ikke river sund servietten i denne prosessen. Eventuelle luftbobler settes hull på og limes ned etterpå. Når lakken har tørket kan det lakkes et par strøk til. La lakken tørke mellom hvert strøk. 

Her er noen esker jeg har dekorert tidligere.




Dersom man ønsker en litt mer forseggjort gaveesker til for eksempel smykker kan den fores med hobbyfilt. Hobbyfilten klippes til og limes fast inne esken med hobbylim.



Jeg har også dekorert et lite smykkeskrin


I det siste har jeg også laget noen bilder med serviett decoupage. Disse er også supre gaver til den som har alt. Noen har jeg gitt bort allerede.




Da er det bare å hive seg igang.


(dette innlegget er flyttet fra http://anneshobbyoghandarbeid.blogg.no/)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar