25. februar 2015

En strikket favoritt

Da jeg skulle ut på tur i fjor i august sammen med en gjeng strikkeglade/-gale damer, måtte jeg ha et strikkeprosjekt med meg. Jeg har lenge hatt lyst til å strikke meg en jakke/kofte, men var ikke helt sikker på hvilket mønster og hvilke farger. Jeg foretok lang og grundig research på temaet. Lette og lette, på nett og i strikkebutikker og strikkebøker rundt om. Inne på facebook er jeg medlem av en gruppe som hetter strikkesida. Her blir det lagt ut så mye fint strikketøy, og jeg fant massevis av inspirasjon her, sammen med en annen gruppe som heter koftegruppa. Her blir det lagt ut bilder og mønster til kofter og jakker i engros. Har brukt en del timer på å se på bilder der jeg, ja...

Altså, finne et mønster jeg likte.... det ble ikke så lett, men landet på denne:





Jeg er ikke så innmari begeistret for grått, og lysegrå blir ikke noe pent på meg.

De andre fargene er jo i og for seg greie nok.

Vel jakten på bunnfarge begynte, men ble ikke så veldig lang. Jeg hadde kjøpt noe garn fra Iceyarns.com som heter Pure Alpaca Purple. Den fargen syns jeg er kjempefin og jeg hadde nok til jakken min og enda litt til. Så måtte jeg finne mønsterfarge, og måtte da selvfølgelig bestille mer garn fra denne nettbutikken som holder til i Tyrkia. Heldigvis hadde de fargene jeg ville ha, og jeg bestilte. De har utrolig bra service, og varene kommer fort frem. Pakken min tok vel bare 3-4 dager helt hit til det arktiske strøk. Pure Alpaka er på tykkelse med Sisu eller Minialpakka. Det kan kjennes hardt ut til å begynne med, men etter at den ble skyllet opp ble den god og myk, og jeg synes ikke at garnet klør noe nevneverdig.



Den endelige fargekombinasjonen som jeg brukte. I mønsteret skulle det være to grønnfarger, men jeg fant ikke en annen farge som passet sammen med det turkise, så da ble det hvitt i stedet. Sum av summarium har jeg en farge mindre enn det den skulle ha. Jeg endret kombinasjonen fra brun, rød, gul, grønn og mørk grønn til rød, gul, hvit, turkis og hvit.



Arbeidet ble påbegynt litt før denne strikketuren (som jeg sikkert kommer til å fortelle mere om på et senere tidspunkt. Det var en fin og morsom tur.), så armene var ferdige før vi dro. Garn, mønster og pinner i riktig størrelse ble pakket forsiktig i bagasjen.


Knappestolpen er plukket opp og påbegynt.

Knapper må man ha i ei kofte, og valget falt på disse fine knappene jeg har i nettbutikken min. Syntes de passet så godt til garnet og mønsteret.



Ferdig resultat. Jeg ble veldig fornøyd. Jeg strikket den litt ekstra stor, jeg da, men føler ikke at det gjør så mye. Den er kjempelun på kalde dager og veldig god å ha på.
Jakken har blitt en stor favoritt og jeg har flyttet inn i den !

(dette innlegget er flyttet fra http://anneshobbyoghandarbeid.blogg.no/)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar