21. september 2020

Jeg lager meg en god dag

 Jeg hørte på nitimen på radioen i dag. Intervju med folk på gata. Der var det en dame som snakket om sitt liv og kampen mot alkoholisme og hennes teknikker for å ha det bra.

En av tingene hun sa var at man må lage seg en god dag. Det syntes jeg var så fint, og det fikk meg til å sitte å smile, og tenke på det.

Lage seg en god dag

Hva gjør dagen din god? Hva gjør du for å få en god dag?

Stort spørsmål og det finnes like mange svar om ikke flere enn det er folk på jorda. og tenk så fine dager vi kan lage oss!


I dag raser høststormene, på rekke og rad kommer de sigende inn fra sør-vest og vest, og jeg vet ikke hva. Rikelig med regn har de med seg også. Massevis av vann, over alt. Vinden river og sliter i busker og trær, løvet får virkelig kjørt seg i disse dager. Rognebærene klamrer seg fast til grenene sine, kanskje rekker de å bli modne før stormet tar dem.

Det er vel kanskje ikke så lett å lage seg en god dag når det er slik?

Jo, men bare tenk etter. Det finnes alltid noe positivt å fokusere på. Selv midt i den verste høststormen kan man finne gløtt av noe fint.

Fine høstfarger, for eksempel, selv om vinden gjør sitt beste for å kvitte seg med dem.

Vi kan lage oss en god dag når vi ikke trenger gå ut hvis vi ikke må, men gjør man det får man massevis av frisk luft. Så får man heller kle seg slik at man ikke blir helt søkkvåt. Vind i håret hvis det skulle komme et gløtt av oppholdsvær. Friskt og godt!

Så er det så mye man kan finne og glede seg over.

Jeg har laget meg en god dag i dag, jeg har bakt brød. Ikke favoritten, men det gir meg glede fordi vi får ferske hjemmebakte brød til kvelds. Og det er jo kjempegodt!

Jeg har laget meg en god dag fordi jeg gleder meg med å utvikle og strikke på nye design. Det er både morsomt og spennende. Og hvis man må rekke opp, ja så gjør man det da, for det hører med.

Jeg kan lage meg en god dag ved å tenke gode tanker. Dele gode minner med noen. Sende en hyggelig melding til en venn eller bekjent, bare fordi.

Jeg kan lage meg en god dag ved å bry meg om andre, spørre hvordan deres dag er. Lytte til fortellingen deres, og være der hvis de skulle trenge det.

Jeg kan lage meg en god dag, ved å gjøre noen andres dag god.

Det skal egentlig ikke så mye til for å lage seg en god dag. Men jeg tror det handler mest om å være tilstede i øyeblikket. I akkurat det øyeblikket du befinner deg i akkurat da. Å fokusere på de fine gode tingene. De trenger ikke være store og fancy. Kanskje kun et lite øyeblikk, et smil fra en du møter, en god bok, strikketøyet eller noe annet du liker å holde på med. Noe du hører på radioen som du syes er fint.

I dag har mange andre, kjente og ukjente, venner og kjære laget en god dag til meg. De har skrevet til meg og gratulert meg med dagen. Det er så hyggelig, og så fint å tenke på at de har tenkt på meg i dag.

Jeg laget meg en god dag ved å dele mine tanker, om å lage seg en god dag. 

Jeg håper du fikk et fint øyeblikk å bygge din gode dag med når du leste dette.


Ha en fortreffelig god dag, og kos deg med det du måtte holde på med


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar