4. november 2022

Strikkemojo

 -eller fraværet av den.

Ja, det har preget sommeren og høsten i år. Sammen med at jeg har vært ganske nedstemt i denne perioden, og er det til dels ennå, har det ikke vært helt enkelt. 

Dagene har gått mer eller mindre i ett, blir døgnvill og har problemer med å sovne om kvelden. Været vi har hatt har heller ikke hjulpet. Regn, vått og kalt er ikke akkurat drømmesommeren. Men, det er ikke dette som er fokuset mitt nå. Nå gjelder det egentlig å få fokusert på nye prosjekter. Strikking da, of course😉.

For å vekke strikkemojoen fant jeg ut at jeg må begynne med noe enkelt. Og siden det i oktober var rosa sløyfe og Rååååsasamstrikk med Frøken K podkast måtte det jo bli noe med rosa garn. Etter en kjapp tur i garnstasjet og boksen med bomullsgarn, var prosjektet klart. 

En gang for leeeenge siden, lærte jeg mønsteret på en helt enkel klut i vevstrikk eller mosaikkstrikk som det også kalles. 

Ikke noe fiksfakseri, bare to farger og enkel vevstrikk, det perfekte prosjektet for å vinne tilbake lysten til å strikke igjen.

Rosa sløyfe som nevnt, måtte det jo bli noe med rosa, jeg fant 2 nøster med Tuva, rosa - selvsagt - og lys grå.

For gryteklut nr. 2 fant jeg et par nøster med Mor Åse bomullsgarn i mørk blå og turkis.

Det som er så bra med disse gryteklutene er at de strikkes i en lang remse, brettes i to og hekles sammen. Dette gjør at de blir gode og tykke, og isolerer kjempebra mot varme. Ingen risiko for brente fingre med disse her! Og det er jo det som er hele poenget.

Den rosa heklet jeg sammen med kun fastmasker, og den fikk også en praktisk hempe til å henge etter. 

Nærbilde av grytekluten
Den blå og turkise grytekluten fikk en rad fastmasker, og en rad med krepsemasker, og selvfølgelig hempe den også. Det gir en veldig fin kant rundt. Min ble ikke helt perfekt, men bra nok i massevis.


Hvis du også vil strikke sånne grytekluter kan du gjøre det samme som meg:

Legg opp 53 masker med farge 1. strikk 2 pinner rett, fortsett så med vevstrikk slik:

pinne 1: med farge 2; 1 rett, 1 maske løs av som om du skal strikke den vrang med tråden bak arbeidet; gjenta ut pinnen.
pinne 2: med farge 2; 1 rett, 1 maske løs av som om du skal strikke den vrang med tråden foran arbeidet; gjenta ut pinnen.
pinne 3 og 4: med farge 1; rett

Gjenta disse 4 pinnene til arbeidet er langt nok til å brette i to til en firkant, fell av.
Brett arbeidet dobbelt med vrange mot vrange.
Hekle sammen med 1 rad fastmasker og 1 rad med krepsemasker rundt hele kluten. Hekle hempe i luftmasker som hekles fast med en fastmaske. Fest alle trådene godt.

I den blå og turkise grytekluten er farge 1 mørk blå og farge 2 er turkis, og den er heklet sammen med farge 2. Du velger selv hvilken farge du vil hekle sammen med, du kan jo velge en heeelt annen kontrastfarge til det, sånn bare for å sprite den opp litt. 

Hvis du vil ha en større klut, legger du opp flere masker, husk maskeantallet må være delelig på 2 + 1 maske og så strikke den lengre slik at den blir firkantet når den brettes i to.

Så, etter at jeg var ferdig med dette lille prosjektet, og bilde av rosa klut lagt inn i samstrikken og med en donasjon til rosa sløyfe, kjennes det litt bedre. 

Strikkemojoen er på vei tilbake. Det merkes ved at jeg nå holder på med et par nye design. Men det kommer jeg tilbake til i en annen bloggpost.

Jeg har også et par andre spennende ting gående. Jeg har sladret til et par personer, men alle dere andre får vente.

Ble du nysgjerrig nå??? Jeg er i alle fall kjempespent !!!


***

Ha en fortsatt fortreffelig strikkekveld


1 kommentar:

  1. En god start på ny strikkemojo med disse gryteklutene. Jeg har en gryteklut som jeg tror er strikket på denne måten, den er veldig god å bruke, Spennende med nye design på gang! Finn gleden i strikkeprosjekter!

    SvarSlett