20. august 2020

Vlogg

 Du stusser kanskje på overskrifta? Vlogg?

Tja, er vel ikke så komplisert egentlig. Enten har jeg gjort noe forferdelig dumt, eller noe nytt og spennende som bare kan gå bra.

Jeg har starta Videologg, eller Vlogg som jeg kaller det, egen kanal på YouTube.

Kanalen min heter Annestrikk, og her snakker jeg om strikking, garn, design og litt om mental helse.

Så langt har jeg gitt ut 5 episoder + et par miniepisoder. Episode 6 ligger å lurer i bakhodet.

Hvorfor? lurer du kanskje på. Ja, det lurer jeg litt på også. 

Jeg har kommet frem til at jeg ønsker å utfordre min egen komfortsone, bli komfortabel med å snakke til fremmede, selv om jeg ikke har live publikum. Når jeg ser og hører meg s


elv på opptak, synes jeg stemmen min høres veldig rar ut og at jeg ser rar ut, og lite fotogen. 

Jeg trenger å bli komfortabel med den jeg er nå, få mestringsfølelse og litt bedre selvtillit og selvbilde og det håper jeg vloggen min vil hjelpe meg med. Selv om publiseringsangsten kanskje kan virke mot hensikten.

Jeg ønsker å sette fokus på mental helse, si noe om hvordan det er å ha en psykisk lidelse. Skape oppmerksomhet rundt dette, og forhåpentligvis hjelpe andre med å søke hjelp. Etterhvert fortelle min historie.

Jeg har skrevet en del om dette i denne bloggen her, her, her, her for eksempel.

Mental helse, egen og andres er et vanskelig tema, fortsatt tabubelagt og stigmatisert. Håpet er at jeg med min historie gjennom vloggen kan sette fokus, og være med på å bryte ned disse tabuene og stigmatiseringen.

Og noen ganger er det lettere å skrive om det....

Men, det blir mest strikking og design og sånt, selvfølgelig. Dele med andre det jeg holder på med, og litt hverdag. Jeg forteller om ting jeg strikker på, og så om hvilke strikkeplaner jeg har fremover. 

Og så vil jeg snakke om mine design, selvfølgelig. 

Foto: Brit Vie
Bilde 1 tatt av Brit Vie, de to andre er det jeg som har tatt.

Og helt subsidiært fant jeg ut at jeg faktisk liker å sitte og redigere film. Jeg er ingen stor regissør, har ingen ambisjoner om å bli det heller. Jeg eksperimenterer og prøver meg frem for å finne mitt format. Det er morsom og spennende. Det er så mye man kan gjøre, og det er fort gjort å gjøre for mye. Kunsten er vel å finne en gylden middelvei, min måte å gjøre det på uten at det blir for mye krimskrams. Det er så morsomt! Jeg kan sitte i flere timer å sette sammen en episode med bilder, film og musikk. Fortelle en historie, ikke bare med ord, men også i bildene jeg tar. Det er ikke så fancy. Det er heller ikke meningen at det skal være det. Det skal være morsomt å holde på med, og forhåpentlig interessant for andre å følge meg og min historie.

Hva var det som inspirerte meg? Hvordan kom jeg inn i denne vlogg-verdenen?

Jeg hadde jo ikke sett en eneste strikkepod før for ca ett og et halvt år siden. Morsom historie det der. Jeg forteller den kanskje i en episode senere 😉, så det er bare å følge med. 😊

Ha en fortsatt fin strikkedag



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar