7. mars 2021

Gudrun lue og votter - NORSK STRIKKEDESIGN

    Jeg har jobbet med et nytt design i det siste.
Gudrun heter hun, og settet består av lue og votter.

Inspirasjonen til luen kom da jeg jobbet med Gaia halvvanter. Det mønsteret syntes jeg var så fint at jeg tenkte det ville bli fint i en lue også.

Gaia lue ville ikke, for jeg kunne ikke dy meg for å gjøre noen endringer i mønsteret.  Og da jeg begynte å strikke mønsteret fikk jeg litt bange anelse, hadde jeg ikke sett dette før en plass. Jeg måtte undersøke litt, og jammen var der ikke en lue som lignet litt! Jeg gjorde litt flere justeringer og nå er jeg komfortabel med at dette er et orginalt mønster, og jeg er kjempefornøyd og stolt.

Luen ville ikke være alene, så jeg måtte jo lage mønster på votter også! Så slik ble det.

Gudrun lue og votter, ta-daaaa!!!.

Jeg har laget luen i 3 størrelser, Small, Medium og Large.  Luen er også asymetrisk, så mønsteret kommer på siden slik at midten i diagrammet kommer over tinningen.

Vottene er i 1 størrelse, men jeg har beskrevet hvordan du kan flytte tommelen for å lage en vott som er lengre i hånden. 

Jeg har strikket mitt sett i 1 tråd Saga og 1 tråd Tilia fra Filcolana holdt sammen. Strikkefastheten er sånn 23 - 24 masker på 10 cm.

Denne garnkomboen blir kjempemyk og deilig. Jeg har strikket i hvitt, men jeg er brennsikker på at settet blir kjempefint i andre farger også. Bare se på luen jeg strikket i lyseblå Saga og hvit Tilia. Smelt, altså.
Jeg har nemlig også fått sniktitt fra damene som tester mønsteret for meg, og det ser så fint ut.
Jeg blir jo rent forelska!

Mønsteret til Gunrun lue kjøper du HER
og Gudrun votter kjøper du HER

Her er noen bilder av Gudrun
På vottene kan du velge hvor lang du vil ha mansjetten. Jeg har laget den litt lang, men hvis du strikker 1 rapport mindre blir den jo kortere. Flytter du tommelen litt lenger ned enn det som er merket i diagrammet, ville jeg nok a strikket mansjetten lang.

Her ser du hvordan luen sitter på, mønsteret er plassert på siden og du får midten av diagrammet over tinningen. Jeg syns det ble en fin effekt.

Luen gjør seg veldig godt i andre farger også.


PS. Hvis du ikke liker "fluff" like mye som meg, kan du selvfølgelig velge et annet garn, så lenge du kan holde strikkefastheten.

PPS. Jeg har det fra godt hold at det arbeides med ett til medlem i Gudrunserien.......

Ha en fortsatt fortreffelig strikkedag

***

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar