6. oktober 2021

Jeg lærte noe nytt(ig)

Her forleden dag da jeg satt og så på en av strikkepodcastene jeg følger - Nøsteverk med Henriette Slåen, lærte jeg noe genialt. Noe nytt! Noe nyttig!! Jeg burde jo egentlig hav visst det, siden jeg har gått på skole for å lære om sånt noe..😅

Hun hadde lært det gjennom en samstrikk hun skal delta på som designer Steven West arrangerer. Han lager så mye flott og har sånne samstrikker hvert år. Eller på engelsk er det en MKAL -  mystery knit along. Her på berget kaller vi det vel mysteriesamstrikk. (En samstrikk er et arrangement hvor flere strikker samme mønster samtidig, arrangert av en av deltagerne, ofte med trekning om en fin premie til en av de som har deltatt og fullført. En mysteriesamstrikk er en samstrikk hvor du får utdelt kun en del av mønsteret om gangen, med feks to-tre dager eller en ukes mellomrom)

Uansett. I de mønstrene han lager, bruker han massevis av farger. Mye håndfarget garn, med semisolide farger, spettete farger og gjennomfarget garn. Til dette års MKAL skal man ha farger med god kontrast.

Det var her jeg lærte det geniale, nye og nyttige tipset. Hvordan vet man om fargene man har valgt har stor nok kontrast når man setter dem sammen? 

Godeste Steven West hadde en løsning på dette. 

Jeg har erfaring med at det har blitt liten kontrast når jeg har strikket med to eller flere farger.

Her viser jeg et eksempel på det:

De to fargene jeg valgte til et par sokker. Her ser de helt greie ut og har god kontrast. Den grønne har fargeskift i grønt, gulgrønne nyanser mot brunt.

Her kommer det geniale tipset til Steven West inn.

Ta bilde av garnet i sort/hvitt!

Se da hvordan det blir😮! Her er det jo nesten ingen kontrast! De to nøstene ser jo helt like ut!


Sånn ble sokkene. De ble jo fine, duse i fargen og lav kontrast i mønsteret.
I sort/hvitt kommer mønsteret veldig dårlig frem.

Disse sokkene heter Myrull av Wenche Roald

Her er noen flere eksempler på sokker i to eller flere farger. Jeg viser fargebildet først og så sort/hvitt etterpå.

Her er det brukt flere farger i fair-isle teknikk. Det vil si mønsterborder med flere farger i mønsteret. I sort/hvitt er det liten kontrast i mønsterfargene, men stor kontrast mellom bunnfargen og mønsteret. Dette er helt supert for dette mønsteret. I loove it. Kjempefint mønster. 

Sokkene heter Sirius av Ninja Chickens.

Ett til eksempel. På fargebildet er sokkene ganske ton-i-ton, med varierende grad av kontrast. Her er mønsterfargen flerfarget og selvstripende. I sort/hvitt ser vi det samme; varierende grad av kontrast i stripene. Jeg liker denne effekten på dette mønsteret.

Disse sokkene heter Bundled up socks av Knitting Expat Designs

Alle disse sokkemønstrene finner du på Ravelry.

***

Så driver jeg med et prosjekt da, revamping av et mønster jeg har gitt ut tidligere. Sett med lue, votter og sokker. Jeg har fortalt litt om at jeg går gjennom alle mønstrene som jeg selger i Ravelrybutikken min, og fikser og oppdaterer dem. Slik er det med dette også.

I den forbindelse trenger jeg nye modeller til bildene som skal være i mønsteret. Jeg ville ha andre farger enn de som er brukt fra før. Nye freshe og fristende farger. Jeg gikk til min lokale garnbutikk og fant to nydelige farger i Arwetta Classic fra Filcolana. Caramel og naturhvit.
I dette prosjektet vill jeg ha farger med god, men ikke for skarp kontrast. Jeg vil jo ikke at det fine mønsteret skal forsvinne. 

Jeg tok "bildetesten", og her er resultatet:
Dette blir bra😄😄

Jeg gleder meg til jeg kan relansere mønsteret og vise dere så fint det blir
💖💖💖

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar