21. august 2021

#mittevighetsprosjekt

Oi oi oi,

Ja nå har jeg virkelig gjort det! Starta på nytt evighetsprosjekt. Ikke spør meg når det blir ferdig, for det vet jeg sannelig ikke. Men jeg skal bli ferdig..... en vakker dag.

Så hva er dette prosjektet da?

Jo det skal jeg fortelle her.

Det er et sengeteppe, av den gode gamle sorten som var veldig populære på 1800-tallet og første halvdel av 1900-tallet. Fremdeles er det noen som lager disse.  Det finnes mange slike mønster, både strikket og heklet. 
Jeg har et heklet sengeteppe som jeg fikk av bestemor, det er så fiiint. Det trenger en liten reparasjon og en ledig seng for at jeg kan bruke det og vise det frem.

Et klassisk mønster er Tuntreteppet.
Dette bildet av Tuntreteppet er lånt fra Solberg spinderi, der får du altså kjøpt mønster


Når Tuntreteppet først ble laget vet jeg ikke, men det er det sikker andre som gjør.


Det teppet jeg skal strikke ble første gang publisert i magasinet "The Ladies’ Guide to Elegant Lace Patterns, Etc." sånn ca. 1884 eller deromkring og heter Orange Quarter Quilt. Trenger jeg å nevne at mønsteret er på engelsk? Det gjør meg ingen ting, det følger med både skriftlig beskrivelse og diagram.

Rutene ser slik ut, de er strikket innenfra og ut. Litt plundrete til å begynne med, men det går veldig greit etterhvert.



Jeg strikker mitt teppe i Solberg Spinderi 12/4 cotton og med pinne 2,5 mm. Rutene mine blir ca 22 x 22 cm. et kjapt estimat viser at hvis jeg skal strikke et sengeteppe på 200 x 220 cm, trenger jeg sånn ca. 90 ruter + en blondekant rundt hele teppet. Jeg har ikke funnet ut hvilken enda, men den orginale syns jeg ikke er så pen og så er den ganske bred også. Vi får se hva det blir.

Kanskje jeg blir innmari lei og lager et vognteppe i stedet.. Så langt har jeg strikket 1 og 1/2 rute.

Jeg er jo fullstendig klar over at dette teppet ikke blir ferdig verken denne uken eller til og med i år. Det blir inni-mellom-strikk.

Derfor; På Instagram har jeg laget en ny hashtag #. Den gar fått det treffende navnet #mittevighetsprosjekt. Her vil jeg legge ut bilder av prosjektet underveis. Og hvis jeg begynner på ett annet slikt stort prosjekt, kommer det nok inn under denne #en også.

Har du et evighetsprosjekt, et prosjekt som du har begynt på og som tar lang tid å ferdigstille?  Noe som allerede har ligget veeeeeldig lenge? Eller noe du nylig har begynt på og som du vet vil ta lang tid å få ferdig? For eksempel et teppe eller pledd. Del det gjerne ved å bruke denne #. Det er så morsomt å se hvilke evigvarende prosjekter folk har. (PS, sånn genser-ufo og andre lignende små prosjekter kvalifiserer ikke)



Informasjon om teppet og mønster finnes du her 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar