20. august 2022

20.08.2022

 Kjære dagbok,

Nå er det en god stund siden jeg har skrevet noe til deg. Det er også en stund siden jeg har laget ny episode i vloggen min på YouTube.

Det er nok fordi jeg ikke har strikket så mye i det siste. Strikkemojoen min har vært fraværende, så det har blitt bare litt. Jeg begynteå lese en bok, men det har også gått litt trått. Har følt lite inspirasjon til å gjøre noe som helst egentlig. Været i sommer har vært surt og vått. Mye regn, og det skulle jo tilsi mye strikketid. Men det har det ikke blitt.

Jeg har følt meg nedfor i det siste. Ikke sånn trist, men rett og slett deprimert. Da går alt tregere, lysten til å gjøre noe er stort sett borte. Kun det mest nødvendige blir gjort.

Etter at jeg la ut siste episode i vloggen min, der hvor jeg snakket litt om en bok jeg kjøpte for en tid siden, Vouge Knitting, hadde jeg litt inspirasjon til et par nye design. Et av dem er en singlet som jeg har strikket tidligere. Flere har etterspurt mønster på den, så jeg begynte så smått med prosessen med å designe den. Planleggingen og det gikk greit, og jeg kjøpte garn og begynte å strikke den. Jeg har strikket ferdig bolen og ryggen, så nå er det bare forsiden igjen, den med det fine blondemønsteret på. Det har gått litt tregere. 

Jeg strikker singleten i Tynn Line fra Sandnesgarn. Fargen på garnet er lys grønn, finere i virkeligheten enn på bildet.

Jeg oppdaget at det garnet er ganske glatt slik at jeg måtte hode det litt igjen slik at det ikke ble for løst strikket. Da ble det litt fastere strikket enn beregnet strikkefasthet. Så da må jeg jo bare justere mønsteret da. Jeg tenker at jeg bruker modellen som strikkeprøve siden jeg ble fornøyd med stoffet. Den bli passe til meg, tror jeg. Får se hvordan den blir når den er helt ferdig.

Etter hvert fikk jeg også inspirasjon til et par babytepper/vogntepper. Jeg har laget diagrammene og skrevet mønster. Det er bare å begynne å strikke nå. Men det har det ikke blitt noe av foreløpig. Vi får se utover høsten hvordan det blir. Tenkte å gjøre ferdig det jeg har på pinnene først.

Det andre prosjektet jeg har jobbet litt på er "Sjelevenngenser". Jeg begynte å strikke med friskt mot, la opp til en mindre størrelse for jeg ville ikke ha den så vid. Måtte gjøre noen justeringer for at ikke bærestykket skulle bli for kort. Så begynte jeg å fundere på om den kom til å bli stor nok. Jeg måtte prøve den på, og da ble jeg litt beroliget. Jeg har felt av bolen, så nå har jeg bare ermer igjen. De skal være korte.

"Sjelevenngenser" er laget av Laila Yvonne Henriksen i Værbitt og strikkes i håndfarget Værbitt Venull. Jeg er veldig fornøyd med fargen. Gleder meg til å bli ferdig sånn at jeg kan vaske og blokke den. Da ser jeg hvordan passformen blir.

Bildet er for øvrig tatt på Krambua en dag jeg hadde vakt der. Det var stille der, så da kunne jeg lure meg til å prøve den på.

Det er liksom det jeg har gjort da, siden sist. Ikke så mye å vise frem.

En annen ting jeg måtte prøve meg på var disse glassbrikkene. Jeg fikk det til med varierende hell.
Den helt til venstre er laget i hamp. Det var nok ikke rett materiale for noe slikt. Den ble ikke så fin. Så kjøpte jeg en annen type tykt bomullsgarn til den i midten. Den skulle være 5-kantet. Det ble den da altså ikke... Så kjøpte jeg atter en annen type makramégarn. da ble den runde knuten mye finere, men litt for liten for å bruke som glassbrikke. Jeg må se om jeg får tak i noe garn som er litt tjukkere igjen.

Jeg prøvde meg så på en annen variant. Og den ble passe stor til å bruke som glassbrikke. Ikke helt perfekt men med øvelse og små justeringer blir det nok bra. Jeg må nok stive dem hvis de skal kunne brukes, ellers vil de bare bli en eneste stor vase.


Det har ikke blitt så mange turer bort i sommer som jeg kunne ønske. Bare et par helger på besøk hos mamma og pappa. Hvis jeg skal reise dit ned og være noe lengre enn et par dager, må jeg ha et eget sted å bo. Greier liksom ikke all støyen det blir hos dem hele tiden. 
Jeg kjøpte meg campingvogn for en stund siden som jeg skulle hå stående der om sommeren, men den har jeg ikke kunnet ta med meg dit i år. Det var et par feil her og der som måtte fikses først. Det har tatt lang tid. Siden jeg ikke kan noe med gass og sånt må jeg ha hjelp til det. Håpet nå er at vogna skal bli klar til neste sesong.

På siste turen ned til mamma og pappe tok jeg noen få bilder fra hagen.
Unge grankongler

En avsagd grein på grana. Er det sevja som har blødd ut i kuttflata?

Det ble plantet et par eiketre i hagen for en del år siden, de ser ut for å klare seg fint.

Det blir rips i år også, selv om det så mørkt ut for ripsbuska som ble skamfert for 3-4 år siden...

Rosetreet på hjørnet av huset har stått der i sikkert 40 år, like vakre roser nå som da.

En ting som har gledet meg stort de siste dagene er at mønsteret på et av babyteppene som jeg har laget har blitt veldig populært. Det er dette teppet her:




Hvis du liker dette teppet, kanskje du liker et av de andre teppene jeg har laget også?






Inntil neste gang...

***
Ha en fortsatt fortreffelig strikkedag










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar