20. mars 2022

Mosvold Småstrikk - NORSK STRIKKEDESIGN

 Mosvold sokk, lue og votter er et design som jeg laget for en god stund siden. De har ligget til salgs i min Ravelrybutikk. Mønsteret kommer fra en jakke/kofte som jeg strikket, også for en god stund siden. Den kan du lese litt om her.

Jeg ble veldig fornøyd med jakken, den er kjempefin og jeg har fått massevis av hyggelige tilbakemeldinger på den. Bare synd den er bitt for trang..... Men, nok om den. Det var ikke den det skulle handle om denne gangen.

Tilbake til Mosvold sokker, votter og lue

Jeg har skrevet litt om dem her selvfølgelig, da jeg ga ut mønsteret første gang.

Grunnen til at jeg dratt frem Mosvold igjen er at jeg har jobbet litt mere med mønstrene. Altså, i forbindelse med at jeg har oppdatert andre mønstre som jeg har laget, har jeg også tatt tak i Mosvoldmønstrene. Det var virkelig nødvendig. Jeg har visst utviklet meg som mønsterskriver siden jeg først begynte, så da jeg begynte å se over disse mønstrene fant jeg jo ut at her måtte det gjøres en innsats. 

Vel, jeg begynte jo for en stund siden, med å strikke nye modeller av sokkene, men av en eller annen grunn strandet prosjektet den gangen...

Men denne gangen fikk jeg hjelp med å strikke. Søte Sigrid tok på seg jobben med å strikke sokkene og luen. De ble virkelig fine, altså! Bare se så flotte de ble!




Sokker og lue er strikket i Arwetta classic fra Filcolana, farge nr. 363 Caramel og farge nr. 101 naturhvit. Strikkefastheten for sokkene er ca 28 - 32 masker på 10 cm. Jeg har laget mønster for kort og lang legg slik at du kan strikke den versjonen du liker aller best. Bildene viser sokker med den korte varianten.

For luen er det ca 26 masker på 10 cm for en damelue. Ønskes det en større lue, til herre for eksempel, kan man bruke et litt tykkere garn.

Vottene har jeg strikket selv og de er strikket i Saga fra Filcolana i fargen 311 Turmeric og 101 Narturhvit på pinne 3mm. Etter litt lett toving mellom hendene ble de akkurat passe store til meg. Det skal sies at jeg ikke har så veldig stor hånd...

Mønsteret er skrevet for Rauma Finull eller annet fint ullgarn med samme tykkelse.

Jeg må si jeg ble veldig fornøyd med vottene også. Bare se så fine de er! (er det ikke lov med litt selvskryt da?) 




Dette er et mønster jeg ble veldig stolt av, og er det fortsatt. Spesielt nå etter at jeg har oppdatert mønstrene med nye og bedre diagrammer, og mye bedre beskrivelser, og ikke minst modeller i nye freshe farger.

De som har kjøpt mønstrene tidligere vil selvsagt få oppdatering når de nå er re-lansert.


Jeg snakker litt om Mosvold-settet i min seneste episode i Videologgen min på YouTube. Du kan se episoden her

***

Takk til Sigrid som har vært så snill å strikke de nye modellene til sokkene og lua.

***

Ha en fortsatt fortreffelig strikkedag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar