6. mars 2024

Når er det reklame?

Ja, ikke sant, det er veldig vanskelig å vite helt sikkert om noe du viser frem og snakker om på dine sosiale medier (f.eks. YourTube, Instagram) er reklame.

Gjør vi det fordi vi er redde for å underkommunisere hva vi eventuelt tror er reklame for noe? Svaret er vel et høyt rungende JA.

Gjør vi noe feil med dette? 
Vel, det kan jeg ikke svare helt konkret på, men personlig føles det som om det foreligger en avtale om betaling/kompensasjon for alt som vises frem/snakkes om. 

Jeg tenker litt for meg selv at det har gått inflasjon i "disclaimers" (ansvarsfraskrivelse)  om at episoden kan/inneholde(r) reklame eller produktplassering. Ja, det siste der har jeg også sett, men lurer på, hvilket produkt gjaldt dette?

OK, joda, jeg har reklamert uten å merke det som reklame, spesielt når jeg snakker om egne design, hvor dette jo skal merkes. Men nå når jeg har satt meg litt mer inn i regelverket innser jeg fadesen. Når jeg som designer og har egen butikk og snakker om mine design og produkter, ja da skal jeg jo merke dette som reklame - fordi jeg fremmer egne produkter og mottar fordeler ved det, nemlig salg.

Et lite sammendrag av regelverket:

Det er IKKE REKLAME
  • Når det snakkes om et produkt en selv har kjøpt og snakker det opp i skyene
  • Når flittige dyktige damer eller menn viser frem ting de har lagd til seg selv eller gitt bort.

Så over til det vanskelige: Hva gjør omtalen til reklame/produktplassering?

DET ER REKLAME/PRODUKTPLASSERING 
  • når du får betalt eller mottar annen kompensasjon av produsenten eller butikken som selger det, for at du skal snakke om det og anbefale det til følgerne dine. 
  • Når du har linker til salgssteder

Derfor, er det reklame når de ovennevnte dyktige damer/menn viser frem egne artikler som er til salgs fordi de mottar fordeler ved å omtale produktet sitt. (de får solgt det)

Har jeg fått garnet med klar forventning om at jeg skal omtale det i podden min, ja da er det reklame, og da skal det merkes tydelig at det er det

Har du snakket om et produkt og linker til stedet der du har kjøpt det, er det reklame og det skal opplyses om dette

Hva er forskjellen på reklame og produktplassering? 

Kort forklart; 
  • handler videoen din hovedsakelig om produktet er det reklame(en annonse) og må merkes som reklame.
  • Handler størstedelen av videoen din om strikking, hekling, sying, hverdagspludring og annet fint og koselig innhold, og du viser frem og snakker litt om noe du har fått for å vise frem og omtale/anbefale det, er det produktplassering. I dette tilfellet skal videoen merkes med et eget merke for produktplassering.
Og så er det dette med sponsing… 

Ja, det er en del å forholde seg til, og jeg håper at dette hjelper med å skille på varm omtale  og betalt reklame.
Her ar mange nyanser, og det kan være vrient å vite hva man skal gjøre. 

Mer utfyllende informasjon finner du her:

Veileder til youtubere og videobloggere om merking av reklame


Ha en fortsatt strålende dag


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar