15. januar 2021

Gaia halvvanter - Norsk strikkedesign

 ENDELIG!!

Nå kan jeg vise frem og skryte uhemmet av mitt nye design- Jeg er så fornøyd med disse.

Det skal sies, så jeg ikke blir beskyldt for kopiering og plagiat, at Gaia halvvanter er inspirert av et annet mønster som heter Gia.  Jeg prøvde virkelig å strikke Gia, men jeg ble ikke fornøyd. Jeg gjorde en del endringer, og VIPPS var det født et nytt mønster.

Herved presenterer jeg - Gaia!!!

Disse halvvantene er så myke og gode, og skikkelig lune og varme. Passer helt perfekt til frosne fingre nå på vinteren

Gaia halvvanter er strikket i 1 tråd Filcolana Saga (tidligere New Zealand lammeull) og 1 tråd Filcolana Tilia holdt sammen, og jeg har strikket alle parene på pinne 3,5 mm. Strikkefastheten jeg fikk da var ca 23 masker på 10 cm.

Vantene er enkle og stilfulle, med glattstrikk og et fint blondemønster på forsiden. Inni hånden er det glattstrikk.

Teststrikkerne mine har skrytt uhemmet av både mønster og passform. De sier at vantene er enkle å strikke og at jeg har skrevet et mønster som er lett å følge. (jeg blir nesten flau av alt skrytet) Tusen takk til Nina fra podcasten Den glade tråd, og Solborg H K.

Om garnet: Saga er et supermykt tynt to-tråds ubehandlet ullgarn. (Sånn Lace weight for de som er bevandret i engelske begreper. Altså, er det på tykkelse med Holst Supersoft eller lignene.) Det er 300 meter på 50 gram, så det er superdrøyt. Tilia er et silkemohair garn, inneholder 70% Kid Mohair og 30% silke og har 210 meter på 25 gram.

Saga inneholder spinneolje, så det kan kjennes litt hardt og trådt ut når du strikker med det, men gi det en runde med varmt vann og pittelitt Milo, så skal du få kjenne på noe heeeelt nydelig! Garnet blomstrer og fyller ut maskebildet og blir såååå mykt og godt! Jeg ELSKER det. Og ikke nok med det, holdt sammen med Tilia blir det enda mykere og vantene blir litt fluffy. Det liker vi, ikke sant??!

Du finner mønsteret på Gaia halvvanter HER

Disse halvvantene er strikket i naturhvit Saga, fargenr 101, og hvit Tilia, fargenr 100. Effekten gir et nydelig dust melert uttrykk. Jeg la ikke merke til det før jeg tok dem med ut i dagslys.

Jeg har laget mønstret i 2 størrelser, liten og medium. Har du stor hånd kan du bruke litt tykkere pinner.
Her har jeg strikket ett par str. liten og ett par str. medium. Jeg fikk nok med ETT! nøste Tilia og har en god slump med Saga igjen.

Disse var de første jeg strikket. Her har jeg brukt rosa Saga, farge nr. 117, og tilsvarende farge i Drops Kidsilk, farge nr. 04. De matchet perfekt.

Vantene til venstre er strikket i 1 tråd Saga i liten størrelse. (første par ut da det ikke funket med det mønsteret jeg egentlig skulle strikke) De sitter tett på min hånd (jeg har smal hånd), og er superlette og varme.
Du legger kanskje merke til at vantene til høyre er litt lengre? Lengden kan du fint justere selv, og strikke dem akkurat så lange som det passer deg.

Jeg måtte jo prøve i andre farger også! Kan si jeg fikk litt dilla...
Her har jeg brukt lys blå Saga, farge nr. 301, og hvit Tilia, farge nr. 100. Skikkelig vinterfarge.

Jeg syns de ble så vakre, helt forelska jeg, nå.

Må jo vise hvordan de er på. Det er vrient å ta bilde av egne hender, og få bra bilder. Men, det er dette jeg fikk til...


Ha en fortsatt herlig strikkedag.
Stay safe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar