8. juni 2017

Litt hekling

 - for det kan jeg også, litt

I en stund nå, har jeg tenkt at jeg skulle skrive et blogginnlegg, og flere foskjellige temaer har svirret rundt i hodet på meg.

Jeg har også tenkt at nå er det lenge siden sist jeg har laget et mønster. Her har jeg hatt litt kreativ blokkering og dessuten har jeg jobbet med litt andre ting. som aktiv strikking og admin av nettbutikken. Om sistnevnte kommer et mer utfyllende blogginnlegg senere.

Men denne gangen handler det ikke om strikking, eller noe annet, som for eksempel en hybelkanins betroelser eller noe, men litt hekling

I fjor høst fikk jeg litt lyst til å hekle litt, etter at jeg så noen fine heklede engler. Så da tenkte jeg at de fikk jeg jammen lyst til å prøve meg på. Merittlisten min på hekling er ikke så fryktelig lang, Et par små duker/brikker er vel omtrent det mest fornuftige jeg har prestert i så henseende.

Så, i og med at jeg ikke hadde mønster på hekleengler bar det til med å lete. Jeg fant oppskriften jeg brukte her: Mønsteret er på engelsk, men det gikk fint å finne ut av det når jeg så på bildene samtidig.

Garn til englene fant jeg i garnlageret, har ikke peiling på hva det var slags garn annet enn at det var passe tykt hvitt bomullsgarn. Nøstet var uten magebånd.

Jeg hadde vel ikke noen spesiell mål og mening med å hekle engler, fant bare ut at det var morsomt, og tenkte videre at jeg likeså godt kunne hekle så mange engler jeg hadde nok garn til. Det ble 7 stykker.

Englene i mønsteret henger så fint på et bartre, så tenkte at jeg kan jo gjøre det samme. 

Jeg brukte en blanding av vann og hobbylim for å stive dem med. Har ikke nøyaktig blandingsforhold, en halv kopp kaldt vann, og en god dæsj hobbylim blandet godt sammen. Dyppet englene i blandingen, klemte ut så mye vann som mulig og strekte dem ut på en sånn lekematte jeg bruker til blokking av sjal og sånt. Jeg brukte knappenåler til blokkingen, det gikk med ganske mange nåler, og resultatet ble bra, syns jeg.

Her ligger de, før og under tørking

Med tråd til å henge etter, gjorde de seg ganske fint som julepynt. De blir definitivt tatt fram igjen til jul igjen.

Nå nylig fikk jeg plutselig forespørsel fra en dame om jeg hekler på bestilling, og hun ville gjerne kjøpe av meg. Vel, vanlig vis lager jeg ikke ting på bestilling. Det har jeg bestemt meg for for lenge siden. Det blir for mye mas og jeg vil ikke ha det hengende over meg. Jeg vet at jeg ikke er veldig konsekvent med strikkemodusen, og å ha bestillinger liggende vil jeg rett og slett ikke.

Nok om det, Jeg har nå tatt imot denne bestillingen på engler, fordi det er et lite prosjekt og at jeg har god tid til å gjøre dem ferdig siden de også skulle være juletrepynt.

Ned til den lokale garnbutikken og kjøpe garn og begynne å hekle. Til disse har jeg brukt Fiol fra Solberggarn og heklenål nummer 2,5. Det hadde sikkert gått bare fint å bruke nr 3 også. Da blir de litt større. Jeg ser at englene jeg har heklet nå er litt mindre enn dem jeg heklet før jul, og det er nok fordi jeg har brukt litt tynnere garn denne gangen. Men jeg syns de ble fine slik, og håper kunden blir fornøyd.

Her ligger noen av dem til tørk. Legg merke til at jeg har lagt plast under englene, det er for å ikke få lim på matten, og for å unngå at de blir fastlimt til den. Det hadde jo blitt litt kjedelig.

Jeg er ikke helt ferdig med bestillingen enda, da noen av englene fikk små rustflekker på seg etter knappenålene. Fant jo ut at noen av nålene som jeg brukte sist var blitt ødelagte slik at de begynte å ruste av fuktigheten i de våte englene..... Så, de beholder jeg selv.

Note til self; pass på at knappnålene brukt til blokkingen er hele og fine

Takk for at du gidder å lese bloggen min og ha en fortsatt fin kveld

Kos deg med strikkingen, eller det håndarbeidet du måtte holde på med

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar